Parodontose:

Parodontose er de løse tænders sygdom.

Parodontose er en snigende sygdom, som med stigende alder rammer mange i mere eller mindre udtalt grad.  Men heldigvis kan vi gøre meget for at forebygge den.

Parodontosen starter med tandkødsbetændelse, som breder sig til knoglen, som tænderne sidder fast i. De første symptomer er blødning fra tandkødet og først i mere alvorlige tilfælde, bliver tænderne løse og flytter sig.

Parodontose skyldes et sammenfald af forskellige omstændigheder.  Sygdommen forårsages af bakterier, men der er flere faktorer, der spiller en rolle.

Man ved i dag, at de 2 vigtigste ting man kan gøre for at forebygge paradentose, er en rigtig god mundhygiejne hver dag og ikke mindst at undgå tobak.

Regelmæssig eftersyn og tandrensning er ligeledes meget vigtigt. Man opdager ikke selv sygdommen, før den er meget fremskredet. Her kan tandplejeren eller tandlægen sætte ind med en forebyggende behandling på et meget tidligere stadie. Det kan være nødvendig med hyppigere tandrensninger og måske andre former for behandling.  Vi tilpasser behandlingen individuelt efter den enkelte patients behov og situation. Behandling af parodontose kræver et godt samarbejde mellem patient og behandler.

Ubehandlet parodontose kan medføre, at tænderne løsnes og derved mistes.

Tandlæge Camilla Bach Simonsen